تولد یک کارگروه

کارگروه حفاظت از کرکسهای ایران، بعنوان کارگروهی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با هدف تلاش برای بهبود وضعیت کرکس­ها در ایران و با همراهی و همکاری طیف گسترده ای از افراد متخصص و علاقمند شکل گرفته است. این کارگروه تلاش خواهد کرد تا با ایجاد حلقه واسط میان علاقمندان و متخصصان دولتی و غیردولتی به تشریک دانش و گردآوری اطلاعات لازم اقدام نماید تا درمراحل بعد به کمک این اطلاعات در جهت ایجاد برنامه حفاظت موثر و کارآمد برای این گروه از پرندگان گام بردارد.


طی چند دهه اخیر آمار جمعیت کرکس­ها در جهان سیرنزولی خطرناکی را تجربه می­ کند و با توجه به تهدیدات فعلی این گروه از پرندگان، در صورتی که تغییری در روند کنونی ایجاد نشود، درآینده­ای نزدیک شاهد انقراض و نابودی این بخش از تنوع زیستی جهان خواهیم بود. از سوی دیگر جایگاه ویژه کرکسها به عنوان گونه هایی در بالاترین بخش از هرم های اکولوژیک و نقش منحصر بفرد آنها در چرخه های زیستی اهمیت حفاظت از آنها را چند برابر کرده است.  در این میان کشور ما ، ایران، به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گونه­ های کرکس قابل مشاهده، از شراط ویژه­ای برخوردار است. خوشبختانه با توجه به شرایط کنونی وضعیت کرکس­ها در ایران از بسیاری از کشورهای منطقه و یا حتی جهان بهتر است اما بررسی اجمالی شرایط زیستی و تهدیدات پیش روی این پرندگان در کشور ما نیز زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده است و بیم آن می­رود غفلت امروز ما به از دست رفتن این میراث طبیعی در آینده ای نزدیک منجر شود.

در این راستا گروه پرنده شناسی طرلان، در ادامه فعالیتهای پیشین خویش در جهت حفاظت از کرکسها،  با همکاری بخش­های مختلف دولتی و غیردولتی تلاش خواهد کرد در غالب کارگروه حفاظت از کرکسهای ایران، در جهت بهبود وضعیت این گروه از پرندگان گام بردارد. مسئولان این کارگروه همکاری و همراهی همه دوستداران حیات وحش، متخصصان، پرنده نگرها، عکاسان و موسسات و گروههای مختلف را ارج نهاده در انتظار همکاری با همه علاقمندان است.

وبسایت www.vultures.ir   بعنوان پرتال تخصصی این کارگروه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.


SGP/IRA/CCA-GSI-COVID/2022/08(297)