تهدیدات کرکس‌ها

به حفاظت از رفتگران طبیعت کمک کنید

کرکس‌ها پرندگان بزرگ و تاثیرگذاری هستند، اما بسیاری از پرنده‌نگرها نمیدانند که این پرندگان با تهدیدات زیادی برای بقا خود روبرو هستند. از 23 گونه کرکس در جهان ،14 گونه در لیست گونه­ های درمعرض تهدید یا در خطر قرار دارند و بدون هیچ برنامه‌ مناسب حفاظت، تعداد آنها همچنان به شدت کاهش می‌یابد. یقینا بررسی تهدید‌های کرکس ها اولین قدم برای یافتن راه‌هایی برای کمک به آنها است.

Benjamin Hollis/Flickr/

تهدید‌های کرکس‌ها

از آنجا که کرکس‌ها لاشه می‌خورند، غالباً به اشتباه تصور می‌شود که آنها "سطل‌های زباله زنده" هستند که می‌توانند هر غذایی را بخورند و خطرات بسیار کمی آن‌ها را تهدید می‌کند. اما در واقعیت، کرکس‌ها ، سنقرها و کندورها با طیف گسترده‌ای از تهدیدات بسیار جدی روبرو هستند، از جمله:

مسمومیت: کرکس‌ها از لاشه‌های حیوانات مختلف تغذیه می‌کنند، اما گیاهخواران بزرگ‌تر مانند گاو، گوزن و حیوانات مشابه رایج ترین منبع غذایی آن‌ها هستند. اگر این لاشه ها به سموم دفع آفات، علف‌کش‌ها، داروها یا سایر سموم آلوده باشند، کرکس‌ها   به شدت آسیب خواهند دید. این آلوده شدن لاشه ها ممکن است بعد از مرگ حیوان رخ دهد، مانند زمانی که از سموم  در مزرعه ای که یک لاشه حیوان در آن قرار گرفته استفاده شود، یا زمانی که یک لاشه به طور عمدی برای کشتن گوشتخواران مسموم شده است و یا زمانی که مصرف علف‌کش یا سموم دفع‌آفات باعث مرگ حیوان شده است.

مسمومیت با سرب: مسمومیت با سرب به طرز چشمگیری روی بسیاری از گونه‌های کرکس تأثیر گذاشته‌ است و همچنان تهدیدی برای پرندگانی از قبیل کندور کالیفرنیایی(یکی از پرندگان به شدت در معرض خطر) است. هنگامی که یک شکارچی از گلوله‌های سربی استفاده می‌کند، یا امعا و احشا حیوان را بدون خارج کردن قطعات سرب موجود در آن بدور می اندازد، یا قسمت‌هایی از بدن شکار را که گلوله‌های سربی در آن وجود دارد در طبیعت رها می‌کند که این موارد می‌تواند توسط کرکس‌ها استفاده ‌شود. مسمومیت ناشی از سرب در بافت پرندگان تجمع می‌یابد، به مرور روی سلامتی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و باعت مرگ تدریجی و دردناکی می‌شود. 

آزار و اذیت: در بسیاری از فرهنگ‌ها خرافاتی در مورد کرکس‌ها وجود دارد. مثل اینکه آنها قاصدان و پناهنده‌گان مرگ هستند. یا برخی دیگر ممکن است به اشتباه بر این باور باشند که کرکس‌ها تهدیدی برای دام‌های سالم هستند. در حالی که کرکس‌ها با از بین بردن لاشه‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های عفونی شوند از مرگ و میر سایر حیوانات جلوگیری می‌کنند و هیچوقت به دام‌های سالم حمله نمی‌کنند.

تصادف با وسایل نقلیه: کرکس‌ها معمولاً از حیواناتی که توسط وسایل نقلیه کشته شده اند تغذیه می‌کنند. وقتی کرکس‌ها در حال تغذیه هستند، بسیار جالب و دیدنی هستند و طبیعی است وسایل نقلیه برای دیدن آن‌ها سرعت خود را کم کنند. اما ممکن است رانندگان بی‌احتیاط با برخورد با کرکسها برخی از آنها را از بین ببرند که متأسفانه این اتفاق باعث می‌شود تعداد بیشتری از پرندگان برای تغذیه در محل لاشه جمع شوند و احتمال اینکه در طی یک مدت زمان کوتاه تعداد بیشتری پرنده در همان منطقه کشته شود افزایش می‌یابند.

برق‌گرفتگی: کرکس ها دارای بال‌های پهن و کشیده هستند که باعث می شود آنها در برخورد با خطوط برق آسیب‌پذیر باشند. اگر بال‌هایشان به طور هم‌زمان با دو سیم برق تماس داشته باشد دچار برق‌گرفتگی می‌شود، (که می تواند به راحتی اتفاق بیفتد زیرا بیشتر کرکس‌ها دارای طول بال‌های بیش از شش فوت هستند).

گرسنگی: تصادفات جاده‌ای و لاشه‌های رها شده در طبیعت منظره کثیف و ناخوشایندی ایجاد می‌کند که باعث جمع‌آوری آن‌ها توسط انسان‌ها می‌شود. اما گویا فراموش شده است که کرکس‌ها در حقیقت رفتگران طبیعت هستند و به لاشه ها نیاز دارند. با برداشتن لاشه‌ها و دفن آن‌ها در محل‌های دفن زباله یا ظروف سر بسته، کرکس‌ها به راحتی قادر به تغذیه نیستند، و باید انرژی بیشتری را برای جستجوی منابع غذایی صرف کنند. لذا در یک قحطی غذایی بسر خواهند برد.

شما چگونه می توانید کمک کنید؟

خوشبختانه می‌توان به آن‌ها کمک کرد و با انجام کارهای ساده‌ای  از آسیب و مرگ آن‌ها جلوگیری کرد.

  • اگر شکار می کنید، تا حد ممکن از مهمات سربی استفاده نکنید و همیشه از رها کردن مهمات در جاهایی که پرندگان می‌توانند آن‌ها را مصرف کنند، پرهیز کنید.
  • هنگام رانندگی در نزدیکی پرندگان کنار جاده، سرعت خود را کاهش دهید. یک جفت دستکش ضخیم یا بیل را در اتومبیل خود همراه داشته باشید تا بتوانید لاشه‌ها را در جایی دورتر از جاده که وسایل نقلیه با سرعت از آن عبور می‌کنند، منتقل کنید.
  • از گروه‌های محیط‌زیستی که برای کنترل بهتر مواد شیمیایی خطرناک مانند سموم دفع آفات و علف کش‌ها فعالیت می‌کنند، پشتیبانی کنید و مقامات دولتی و غیردولتی را به استفاده کم‌تر از مواد شیمیایی و سمی تشویق کنید.
  • شرکت برق منطقه خود را تشویق کنید تا خطوط برق را با استفاده از چراغ‌ها یا هشدار‌های کوچک مشخص کند، تا دید پرنده‌گان افزایش یابد. به خصوص در مناطقی که پرنده‌های شکاری و کرکس‌ها حضور بیشتری دارند.
  • از برنامه‌های پرورش پرندگان در اسارت و سایر پروژه‌‌های حفاظتی کرکس‌ها به وسیله کمک‌های مالی و کارهای داوطلبانه حمایت کنید.
  • روز جهانی کرکس‌ها را جشن بگیرید و آن را همگانی کنید و با گسترش اینکه کرکس‌ها پرندگان منحصر به فرد و جالب و دارای ارزش محیط‌زیستی هستند، دیگران را تشویق به حفاظت از کرکس‌ها کنید.

کرکس‌ها بیشتر از آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند اهمیت دارند، اما این پرندگان زیبا با طیف گسترده‌ای از تهدیدات مواجه هستند. با شناخت تهدیدات کرکس‌ها و اینکه چطور می‌توان به آن‌ها کمک کرد، شما می‌توانید تغییرات بزرگ و چشمگیری را در حفاظت از کرکس‌ها ایجاد کنید.

 

منبع:  https://www.thespruce.com


SGP/IRA/CCA-GSI-COVID/2022/08(297)